N – Fiziologija človeka | Sprejemanje dražljajev-čutila- razloži pomen povezanosti čutilnih sistemov in živčevja na zaznavo in obdelavo informacij iz okolja
- poveže čutila s strategijo preživetja
- definira dražljaj, našteje vrste čutil glede na vrsto dražljajev in razlikuje vlogo zunanjih in notranjih receptorjev
- opiše zgradbo in razloži delovanje ušesa in očesa ter načelo delovanja uporabi pri razlagi delovanja drugih čutil
Zaščita, opora in gibanje - opiše zgradbo, naloge in pomen krovnih struktur živali in človeka ter jih primerja med seboj
- našteje naloge gibal
- opiše in prepozna različne vrste ogrodja ter jih poveže z načinom življenja
- opiše zgradbo in pomen tkiv v ogrodju vretenčarjev
- opiše stike med kostmi in vlogo kosti, hrustanca, ligamentov, kit in mišic poveže s premikanjem
- opiše vlogo beljakovinskih molekul pri gibanju
- opiše zgradbo in delovanje skeletne mišice in razloži vlogo aktina, miozina, Ca2+ in ATP pri njenem delovanju
- razloži delovanje in oskrbo mišic v aerobnih in anaerobnih razmerah
Regulacijski sistemi - opiše in utemelji pomen hormonskega in živčnega sistema za uravnavanje delovanja telesa in vzdrževanje stabilnega notranjega okolja
- razloži princip delovanja negativne povratne zanke
- razloži uravnavanje stalne telesne temperature in stalne količine vode v telesu
- razpravlja o vplivu alkohola in drugih drog na delovanje regulacijskih sistemov
Razmnoževanje, rast in razvoj - opiše zgradbo in delovanje spolnih organov človeka, razloži vlogo hormonskega sistema pri tem
- opiše proces nastajanja in zorenja spolnih celic pri človeku
- opiše ontogenetski razvoj človeka
- opiše oploditev in začetek embrionalnega razvoja človeka (razvoj morule, blastociste), poveže nastanek ektoderma, endoderma in mezoderma z nadaljnjim razvojem organskih sistemov ter razloži pomen posteljice za razvoj otroka
- opiše in primerja različne načine razmnoževanja ter ontogenetskega razvoja živali
- opiše dedovanje spola pri človeku
- razpravlja o pomenu genske diagnostike in ovrednoti pomen zbiranja genskih podatkov
|
L – Kako deluje znanost | - pozna, opiše in utemelji postopke v raziskovalnem delu ter jih zna uporabiti in ovrednotiti/utemeljiti;
- pozna tehniko mikroskopiranja, utemelji postopke
- pozna in uporabi osnovne tehnike in metode laboratorijskega ter terenskega dela, utemelji njihovo izbiro, jih zna uporabiti in ovrednotiti pri molekularnobioloških, biokemijskih, fizioloških in mikrobioloških poskusih ter pri terenskem delu in predlaga izboljšave
- pozna osnovno razliko med kontroliranim in nekontroliranim poskusom; načrtuje kontrolirani poskus in pri tem razlikuje neodvisno, odvisno in nadzorovane spremenljivke; zna uporabljati
- podatke, jih prirejati/pretvarjati iz ene oblike v drugo ter interpretirati; pridobljene podatke prikaže kot shemo, preglednico ali grafikon; pozna različne vrste grafikonov (linijski, stolpčni, krožni in histogram), jih zna narisati in/ali iz njih odčitati ustrezne podatke
- pozna in uporabi metode uporabe IKT, utemelji njihovo uporabo in jih zna uporabiti pri zbiranju, obdelavi in prikazovanju kvantitativnih in kvalitativnih podatkov ter kritično ovrednotiti na posameznih primerih
- pozna etične principe in dileme pri delu z živimi sistemi
- uporabi osnove statistične analize pri prikazu in analizi rezultatov
- kritično ovrednoti in utemelji podatke, zaključke in sklepe
- ovrednoti znanstvene podatke in njihove omejitve s stališča zgodovinskega razvoja tehnologij eksperimentiranja, zbiranja in obdelave podatkov in svoja spoznanja kritično uporabi na primerih
- različnimi modeli prikaže naravne zakonitosti (njihovo celovitost in kompleksnost) in kritično ovrednoti njihovo uporabo na konkretnih primerih
|
M – Biologija celice | - opiše načine medceličnega sporazumevanja in sporočanja ter uravnavanja celičnih procesov
- imenuje nekatere celične sporočevalce
- opiše pomen kalcijevih ionov za celično signalizacijo in delovanje nekaterih encimov
- definira pomen strukturnih in motoričnih beljakovin za celični transport in spremembo celične oblike
- opiše, kako se kemijski signal (npr. hormonski) posreduje iz zunanjosti v notranjost celice
- spoznajo osnovne podobnosti in razlike med C3 in CAM-fotosintezo in to povežejo s prilagoditvijo CAM-rastlin na sušne razmere
|
D – Geni in dedovanje- gensko uravnavanje
- načini dedovanja
| - opiše zgradbo operona pri prokariontih in razloži mehanizem uravnavanja izražanja operona
- razloži pomen in osnovni mehanizem uravnavanja izražanja genov na celični ravni v evkariontih preko sistema regulatornih beljakovin v jedru, hormonalne regulacije in vlogo DNA pri uravnavanju procesov v celici
- razloži, kako se lahko iz oplojene jajčne celice razvije večcelični organizem, ki vsebuje različne tipe celic
- razloži, da je nastanek rakavih obolenj povezan z nenadzorovano delitvijo celic, kar je posledica motenj v delovanju genov, ki nadzorujejo potek celičnega cikla
- utemelji nastanek neodvisnega kombiniranja genov in naključne sestave alelov v gametah kot posledico dogajanj v mejozi ter na podlagi genotipa osebka napiše možne gamete
- spoznajo nekatere primere genske diagnostike in razumejo osnovni princip razlikovanja posameznikov na podlagi zaporedij nukleotidov v DNA (DNA fingerprinting)
- razumejo, da je zbiranje genetskih podatkov o posameznikih povezano z etičnimi problemi (npr. pravica tretjih oseb do teh podatkov – zavarovalnice, delodajalci)
|
O – Biotska pestrost in evolucija | - opiše Miller-Ureyev poskus in utemelji njegov pomen za podprtje hipoteze o abiogenem nastanku organskih snovi;utemelji vlogo beljakovin kot nosilcev lastnosti organizma
- uporabi Hardy-Weinbergovo načelo za izračun pogostosti alelov, genotipov in fenotipov v populaciji in opiše, v katerih primerih velja to načelo
- razumejo, da lahko na podlagi primerjalne embriologije, primerjave zaporedij DNA in aminokislin ter drugih virov podatkov zgradimo razvejan diagram (kladogram), ki prikazuje možne evolucijske odnose med skupinami organizmov
- razumejo, kako lahko s pomočjo več neodvisnih molekulskih ur, ki jih medsebojno umerimo in primerjamo s starostjo fosilov, ocenimo, pred koliko časa so se različne skupine organizmov evolucijsko ločile
|
G – Ekologija- ekologija kot področje biologije
- osebki in populacije
- delovanje ekosistema
- ekosistemi in biosfera
- človek in narava
| - opredeli področje raziskovanja ekologije in utemelji njeno povezanost z drugimi znanstvenimi področji
- razlikuje in primerja ekologijo, varstvo okolja in varstvo narave
- opredeli pojme populacija, življenjska združba, biotop, habitat, ekološka niša, ekosistem, biom in biosfera in jih uporabi na primerih
- razlikuje in primerja nivoje organiziranosti živih sistemov (osebek, populacija, biocenoza) in njihov odziv na abiotske in biotske dejavnike ter jih poveže v celostno razumevanje delovanja ekosistemov
- poveže in primerja odzive notranjega okolja organizmov na razmere v zunanjem okolju
- prepozna in opiše abiotske dejavnike različnih ekosistemov
- utemelji strpnostno območje organizmov in ga prikaže s strpnostno krivuljo ter primerja strpnostne krivulje različnih organizmov;
- ovrednoti možnosti preživetja specialistov in generalistov ob spremembah okolja;
- poveže razširjenost vrste z abiotskimi in biotskimi dejavniki v okolju
- opiše, našteje, prepozna in utemelji nekatere prilagoditve organizmov na abiotske dejavnike;
- razloži posledice naravnih in antropogenih vplivov na posamezne organizme, vrste in ekosisteme
- poveže ekološke prilagoditve organizmov in njihov evolucijski razvoj
- primerja pojavljanje raznolikosti znotraj populacij z raznolikostjo znotraj vrste in našteje mehanizme nastajanja novih vrst
- utemelji dinamičnost ekosistema z medsebojnim vplivanjem biotopa in biocenoze
- razlikuje med akomodacijo in adaptacijo organizmov, vrst, populacij
- definira in opiše odnose med organizmi v biocenozi (plenilstvo, zajedavstvo, obvezno in neobvezno sožitje, priskledništvo, tekmovanje in nevtralizem)
- na primerih posameznikov in populacij razloži medsebojno prilagojenost, povezanost in soodvisnost plenilcev in plena, zajedavcev in njihovih gostiteljev
- opiše ekološko nišo, jo utemelji kot značilnost vrste in na primerih prepozna njene značilnosti
- razloži povezavo med omejeno količino naravnih virov, prekrivanjem ekoloških niš in tekmovanjem
- razloži ekološke in evolucijske posledice prekrivanja ekoloških niš
- razloži evolucijo odnosa med zajedavcem in gostiteljem v sožitje in opiše primere takšnih odnosov
- našteje in opiše lastnosti populacije, populacijske parametre ter razloži mehanizme, ki vplivajo na dinamiko populacij
- grafično prikaže in razloži krivuljo rasti populacij, našteje vzroke in posledice rasti ter razpravlja o perspektivah nadaljnjega razvoja populacije
- z ustreznih podatkov izračuna in grafično prikaže gostoto populacije, prepozna porazdelitev osebkov na nekem območju ter starostno in spolno sestavo populacije
- utemelji razvoj vrst z naravnim izborom s prilagoditvami organizmov na okolje in razloži pomen genske pestrosti pri tem
- opiše, kaj se dogaja s sončno energijo, ki prihaja do zemlje
- definira primarno proizvodnjo in utemelji njen pomen za delovanje ekosistemov
- definira trofične nivoje v prehranjevalni verigi in spletu ter razloži njihovo medsebojno soodvisnost
- izdela in razloži sheme prehranjevalnih spletov
- grafično prikaže razmerja trofičnih nivojev z energijskimi piramidami in piramidami biomase
- Opiše in razloži potek pretoka energije skozi ekosistem in pojasni, zakaj so prehranjevalne verige kratke
- razloži vlogo proizvajalcev, potrošnikov in razkrojevalcev pri pretoku energije in kroženju snovi v ekosistemih
- na primeru ogljika razloži biogeokemijsko kroženje snovi v biosferi
- razloži kroženje vode v biosferi Zemlje in utemelji njen pomen za vzdrževanje biosfere
- piše vlogo bakterij pri kroženju dušika v biosferi
- razloži, zakaj je ekosistem živ sistem
- definira prevladujoče in značilne vrste v biocenozi in jih prepozna na primerih;
- opiše sukcesijo in delovanje ekosistemov kot interakcijo med abiotskimi in biotskimi dejavniki okolja
- primerja biotsko raznolikost pionirskih in klimaksnih združb z izkoriščenostjo naravnih virov in energijsko učinkovitostjo
- razloži, kaj je biodiverziteta na ravni posameznih osebkov vrste, njihovih populacij ter vrst in biocenoz
- utemelji vlogo dominantnih in ključnih vrst za delovanje ekosistemov
- razloži povezanost in medsebojni vpliv ekosistemov v biosferi planeta
- razloži, kako so spremembe podnebja na Zemlji vplivale na spreminjanje ekosistemov in razvoj vrst
- utemelji vpliv povečanja človeške populacije na biosfero, razpravlja o možnih posledicah človekove dejavnosti na zgradbo in delovanje ekosistemov
- razloži samoočiščevalno sposobnost vodà
- utemelji posledice onesnaženja ter pomen gospodarjenja z vodo
- opiše delovanje čistilne naprave in ga primerja s samoočiščevalnimi procesi vode v naravi
- opredeli, kaj so odpadki, in utemelji princip ravnanja z njimi
- razloži bioakumulacijo snovi v prehranjevalnih verigah in spletih
- razloži posledice onesnaževanja atmosfere
- opiše pomen ozonske plasti v atmosferi in razloži posledice njenega stanjšanja
- opiše nastanek in pomen učinka tople grede za življenje na Zemlji ter razloži posledice povečanja toplogrednih plinov za podnebje planeta
- komentira pomen zakonodaje za določanje mejnih in dovoljenih koncentracij onesnažil v hrani, vodi in zraku
- razpravlja o posledicah vnosa gensko spremenjenih organizmov in tujerodnih vrst v ekosisteme
- utemelji pomen kritične velikosti populacije za preživetje vrste
- navede razloge za množična izumiranja vrst v zgodovini Zemlje ter jih primerja z razlogi izumiranja vrst danes
- utemelji pomen varovanja ogroženih vrst, habitatov in ekosistemov ter načine njihovega varovanja
- utemelji pomen skupnega načrtovanja trajnostnega razvoja, gospodarjenja in porabe naravnih virov za kakovostno življenje in preživetje človeštva
|