Minimalni standardi znanja – geografija

Geografija – 1. letnik

Obseg snovi in minimalni standardi znanja.

Tema: GEOGRAFIJA KOT VEDA

  • opredeli predmet preučevanja geografije
  • pozna pojem geosfera in zna opredeliti geografske elemente, dejavnike in procese

Tema:  NASTANEK IN ZGRADBA ZEMLJE 

  • pozna notranje (endogene) in zunanje (eksogene) sile in procese in in zna razložiti njihov pomen za izoblikovanost površja
  • pozna notranjo zgradbo Zemlje in pomen za današnjo razporeditev kontinentov in izoblikovanost površja
  • pozna glavne faze geološkega razvoja Zemlje in pomen za izoblikovanost površja in zna na karti sveta pokazati posamezne enote
  • pozna vrste kamnin po nastanku in pozna njihove glavne značilnosti
  • imenuje tipične kamnine v Sloveniji in domači pokrajini

Tema: POVRŠJE ZEMLJE

  • opiše  zunanje sile in preoblikovalne procese na primerih iz Slovenije in sveta
  • opiše razvoj rečnega, ledeniškega, vetrnega, obalnega reliefa in kraških pojavov ter  jih ovrednoti z vidika človeka
  • s pomočjo skic oziroma slikovnega gradiva prepozna in opiše reliefne oblike
  • razlikuje  pojma Kras in kras

Tema: VREME IN PODNEBJE

  • pozna zgradbo atmosfere in njen pomen za življenje
  • razlikuje pojma vreme in podnebje
  • pozna  podnebne elemente in dejavnike
  • razlikuje pojma toplotni pas in podnebni tip
  • opiše značilnosti podnebnih tipov v posameznih toplotnih pasovih in jih pokaže na karti sveta

Tema: PRST 

  • pozna nastanek prsti in pedogenetske dejavnike;
  • pozna glavne lastnosti prsti in njihov pomen za rabo tal;
  • ovrednoti vpliv človekove dejavnosti na prsti.

Tema: RASTLINSTVO 

  • pozna vpliv dejavnikov okolja  na rastlinstvo
  • opiše  vlogo človeka pri ogrožanju in ohranjanju naravnega  rastlinstva
  • opiše značilne vrste rastlinstva po podnebnih pasovih

Tema:  VODOVJE 

  • našteje in na katri sveta/Slovenije pokaže območja velikih vodnih površin v različnih agregatnih stanjih
  • opiše pomen vodovja za človeka
  • pozna glavne fizikalne in kemične lastnosti morske vode in pomen za človeka
  • pozna glavne pojme o tekočih vodah
  • predstavi glavne vire onesnaženja voda in ekološke probleme
  • našteje  jezera po nastanku in primere pokaže na karti
  • pozna pomen podtalnice za človeka
  • razloži pojem in pojasni pomen mokrišč

Tema:  PREBIVALSTVO

  • pozna pojme v zvezi z gibanjem števila prebivalcev
  • našteje vzroke in posledice selitve prebivalstva in oblike selitev
  • pozna biološke in družbene sestave prebivalstva

Tema:  NASELJA

  • pozna  merila za opredelitev naselij.
  • s pomočjo slikovnega gradiva prepozna in opiše tipe podeželskih naselij v Sloveniji
  • pozna zgradbo mesta ter procese spreminjanja mest

 Tema: KMETIJSTVO 

  • pozna različne oblike kmetovanja v svetu
  • na primeru iz Slovenije ali sveta označi ekološke probleme pri proizvodnji hrane

Tema: ENERGETIKA IN INDUSTRIJA 

  • pozna pomen posameznih energijskih virov za človeštvo nekoč in danes
  • pozna razmestitvene dejavnike industrije
  • s pomočjo tematske karte ali slikovnega gradiva zna analizirati značilnosti  industrijske pokrajine
  • pojasni vpliv industrije na pokrajino

 Tema: PROMET 

  • pozna vrste prometa in jih primerja med seboj
  • analizira vpliv posameznih vrst prometa na pokrajino

Tema: TURIZEM

  • našteje pogoje za razvoj turizma v določeni pokrajini
  • označi vpliv turizma na pokrajino, gospodarstvo in življenje ljudi

Tema: Trajnostni razvoj 

  • pozna bistvo trajnostnega razvoja
  • pozna osnove za vrednotenje prostora za različne dejavnosti

Pojme, ki se nanašajo na naravne enote, obravnavane države, mesta, obravnavane pokrajine, reke, jezera morajo dijaki pokazati/označiti na fizični oziroma tematski karti ter na nemi karti.

Geografija – 2. letnik

Obseg snovi in minimalni standardi znanja.

Učna tema: Razvite države in države v razvoju 

  • našteje kriterije za določanje stopnje gospodarske razvitosti držav
  • našteje razloge za razlike v gospodarski razvitosti po svetu

Učna tema: Azija 

  • našteje in na karti pokaže regije in izbrane države Azije
  • našteje in na krati pokaže glavne naravne enote Azije
  • našteje in pojasni dejavnike, ki vplivajo na podnebje in rastlinstvo Azije
  • s pomočjo ustreznih klimogramov prepozna podnebne tipe in našteje tipe naravnega rastja
  • na karti pokaže največje azijske reke
  • razloži pomen za poselitev in gospodarstvo
  • pozna pojem brezodtočno območje
  • s pomočjo statističnih podatkov opiše starostno sestavo
  • pozna glavna verstva v Aziji in jih prostorsko umesti
  • našteje oblike samooskrbnega in tržnega kmetijstva

Učna tema: Afrika 

  • našteje in na karti pokaže izbrane države Afrike
  • razlikuje pojma nizka in visoka Afrika in na krati pokaže glavne naravne enote Afrike
  • na karti pokaže največje afriške reke
  • našteje dejavnike, ki vplivajo na podnebje Afrike
  • s pomočjo ustreznih klimogramov prepozna podnebne tipe in našteje tipe naravnega rastja
  • našteje oblike samooskrbnega in tržnega kmetijstva
  • na karti omeji sušna območja v Afriki
  • s pomočjo tematske karte določi glavna rudarska in naftna območja
  • pozna pojem kolonializem in neokolonializem

Učna tema: Latinska Amerika 

  • našteje posledice “odkritja” Amerike za prvotno prebivalstvo in Evropejce
  • našteje in na krati pokaže glavne geografske enote in države Srednje Amerike
  • s pomočjo ustreznih klimogramov prepozna podnebne tipe in našteje tipe naravnega rastja
  • imenuje naravne nesreče (vulkanizem, potresi, hurikani)
  • zna našteti glavne rasne skupine in jih prostorsko umesti s pomočjo tematske karte
  • na primeru mehiškega glavnega mesta zna našteti probleme latinskoameriških mest
  • našteje in na krati pokaže države, glavne naravne enote in največje reke Južne Amerike
  • s pomočjo ustreznih klimogramov prepozna podnebne tipe in našteje tipe naravnega rastja
  • našteje vzroke za krčenja tropskega deževnega gozda in zna navesti eno posledico

Učna enota: Severna Amerika 

  • našteje in na krati pokaže glavne naravne enote in največje reke Severne Amerike
  • našteje dejavnike, ki vplivajo na podnebje Severne Amerike
  • s pomočjo ustreznih klimogramov prepozna podnebne tipe in našteje tipe naravnega rastja
  • pozna rasno sestavo ameriškega prebivalstva
  • loči politiko »talilnega lonca« in »multikulturnega» razvoja
  • razlikuje glavne kmetijske pasove
  • na tematski karti določi najpomembnejše industrijske regije v ZDA in Kanadi
  • pozna pojem megalopolis

Učna enota: Avstralija in Oceanija 

  • našteje in na krati pokaže glavne naravne enote in največje reke v Avstraliji
  • pozna pojem arteška voda
  • našteje dejavnike, ki vplivajo na podnebje Avstralije
  • s pomočjo ustreznih klimogramov prepozna podnebne tipe in našteje tipe naravnega rastja
  • našteje probleme avstralskih domorodcev
  • našteje oblike kmetijstva v Avstraliji
  • na karti pokaže enote Oceanije

 Učna enota: Polarna območja 

  • na karti pokaže Arktiko in Antarktiko in pozna razlike med njima

Pojme, ki se nanašajo na naravne enote, obravnavane države, mesta, obravnavane pokrajine, reke, jezera morajo dijaki pokazati/označiti na fizični oziroma tematski karti ter na nemi karti.

Geografija – 3. letnik

Obseg snovi in minimalni standardi znanja.

Učna enota: EVROPA

  • na karti pokaže in imenuje izbrane reliefne enote, polotoke, otoke, morja, zalive, morske ožine, reke,  jezera in države Evrope po posameznih regijah
  • na karti  pokaže posamezne tipe obal
  • pozna značilnosti geološke zgradbe Evrope
  • našteje podnebne dejavnike
  • s pomočjo ustreznih klimogramov prepozna podnebne tipe in  našteje tipe naravnega rastja
  • s pomočjo tematske karte razlikuje gosto in redko poseljena območja in našteje vzroke za takšno razporeditev prebivalstva
  • našteje obdobja in smeri za migracijskih tokov
  • na karti pokaže narodnostno in versko sestavo prebivalstva
  • našteje skupnosti v katere se povezujejo evropske države

Učna enota: SEVERNA EVROPA 

  • pozna posebnosti površja Severne Evrope
  • našteje energetske vire v posameznih državah
  • opiše glavno gospodarsko panogo v izbranih državah
  • pozna vzroke in posledice kislega dežja v Skandinaviji 

Učna enota: ZAHODNA EVROPA

  • s pomočjo tematske karte pokaže stara in nova industrijska območja v Veliki Britaniji
  • našteje vzroke za »Severno irsko vprašanje«
  • opiše usmeritev nizozemskega kmetijstva
  • pozna nacionalno sestavo prebivalstva  v Belgiji
  • našteje panoge francoskega gospodarstva

Učna enota: JUŽNA EVROPA 

  • s pomočjo grafičnih podatkov opiše značilnosti turizma v posamezni državi
  • našteje dejavnike, ki zavirajo razvoj  kmetijstva  v Južni Evropi
  • pozna nacionalno sestavo Iberskega polotoka
  • pozna razlike v razvitosti S. in J. Italije
  • našteje  narodnostne manjšine v Italiji 

Učna enota: SREDNJA EVROPA

  • s pomočjo karte in slikovnega gradiva opiše značilnosti površja velikih naravnih enot
  • zna našteti vzroke za preobrazbo industrijske pokrajine
  • pozna značilnosti združitve Nemčije
  • našteje značilnosti turizma, kmetijstva, prometa v Alpah
  • pozna jezikovno sestavo Švice

Učna enota: JUGOVZHODNA EVROPA 

  • našteje skupne značilnosti razvoja izbranih držav
  • pozna  narodnostno in versko sestavo prebivalstva in našteje primere mednacionalnih napetosti

Učna enota: VZHODNA EVROPA 

  • s pomočjo tematske karte pokaže gospodarska območja
  • našteje vzroke za okoljske probleme
  • pozna pojem tranzicija
  • pozna pojem rusifikacija

Pojme, ki se nanašajo na naravne enote, obravnavane države, mesta, obravnavane pokrajine, reke, jezera morajo dijaki pokazati/označiti na fizični oziroma tematski karti ter na nemi karti.