Geografija – 1. letnik
Obseg snovi in minimalni standardi znanja.
Tema: GEOGRAFIJA KOT VEDA
- opredeli predmet preučevanja geografije
- pozna pojem geosfera in zna opredeliti geografske elemente, dejavnike in procese
Tema: NASTANEK IN ZGRADBA ZEMLJE
- pozna notranje (endogene) in zunanje (eksogene) sile in procese in in zna razložiti njihov pomen za izoblikovanost površja
- pozna notranjo zgradbo Zemlje in pomen za današnjo razporeditev kontinentov in izoblikovanost površja
- pozna glavne faze geološkega razvoja Zemlje in pomen za izoblikovanost površja in zna na karti sveta pokazati posamezne enote
- pozna vrste kamnin po nastanku in pozna njihove glavne značilnosti
- imenuje tipične kamnine v Sloveniji in domači pokrajini
Tema: POVRŠJE ZEMLJE
- opiše zunanje sile in preoblikovalne procese na primerih iz Slovenije in sveta
- opiše razvoj rečnega, ledeniškega, vetrnega, obalnega reliefa in kraških pojavov ter jih ovrednoti z vidika človeka
- s pomočjo skic oziroma slikovnega gradiva prepozna in opiše reliefne oblike
- razlikuje pojma Kras in kras
Tema: VREME IN PODNEBJE
- pozna zgradbo atmosfere in njen pomen za življenje
- razlikuje pojma vreme in podnebje
- pozna podnebne elemente in dejavnike
- razlikuje pojma toplotni pas in podnebni tip
- opiše značilnosti podnebnih tipov v posameznih toplotnih pasovih in jih pokaže na karti sveta
Tema: PRST
- pozna nastanek prsti in pedogenetske dejavnike;
- pozna glavne lastnosti prsti in njihov pomen za rabo tal;
- ovrednoti vpliv človekove dejavnosti na prsti.
Tema: RASTLINSTVO
- pozna vpliv dejavnikov okolja na rastlinstvo
- opiše vlogo človeka pri ogrožanju in ohranjanju naravnega rastlinstva
- opiše značilne vrste rastlinstva po podnebnih pasovih
Tema: VODOVJE
- našteje in na katri sveta/Slovenije pokaže območja velikih vodnih površin v različnih agregatnih stanjih
- opiše pomen vodovja za človeka
- pozna glavne fizikalne in kemične lastnosti morske vode in pomen za človeka
- pozna glavne pojme o tekočih vodah
- predstavi glavne vire onesnaženja voda in ekološke probleme
- našteje jezera po nastanku in primere pokaže na karti
- pozna pomen podtalnice za človeka
- razloži pojem in pojasni pomen mokrišč
Tema: PREBIVALSTVO
- pozna pojme v zvezi z gibanjem števila prebivalcev
- našteje vzroke in posledice selitve prebivalstva in oblike selitev
- pozna biološke in družbene sestave prebivalstva
Tema: NASELJA
- pozna merila za opredelitev naselij.
- s pomočjo slikovnega gradiva prepozna in opiše tipe podeželskih naselij v Sloveniji
- pozna zgradbo mesta ter procese spreminjanja mest
Tema: KMETIJSTVO
- pozna različne oblike kmetovanja v svetu
- na primeru iz Slovenije ali sveta označi ekološke probleme pri proizvodnji hrane
Tema: ENERGETIKA IN INDUSTRIJA
- pozna pomen posameznih energijskih virov za človeštvo nekoč in danes
- pozna razmestitvene dejavnike industrije
- s pomočjo tematske karte ali slikovnega gradiva zna analizirati značilnosti industrijske pokrajine
- pojasni vpliv industrije na pokrajino
Tema: PROMET
- pozna vrste prometa in jih primerja med seboj
- analizira vpliv posameznih vrst prometa na pokrajino
Tema: TURIZEM
- našteje pogoje za razvoj turizma v določeni pokrajini
- označi vpliv turizma na pokrajino, gospodarstvo in življenje ljudi
Tema: Trajnostni razvoj
- pozna bistvo trajnostnega razvoja
- pozna osnove za vrednotenje prostora za različne dejavnosti
Pojme, ki se nanašajo na naravne enote, obravnavane države, mesta, obravnavane pokrajine, reke, jezera morajo dijaki pokazati/označiti na fizični oziroma tematski karti ter na nemi karti.
Geografija – 2. letnik
Obseg snovi in minimalni standardi znanja.
Učna tema: Razvite države in države v razvoju
- našteje kriterije za določanje stopnje gospodarske razvitosti držav
- našteje razloge za razlike v gospodarski razvitosti po svetu
Učna tema: Azija
- našteje in na karti pokaže regije in izbrane države Azije
- našteje in na krati pokaže glavne naravne enote Azije
- našteje in pojasni dejavnike, ki vplivajo na podnebje in rastlinstvo Azije
- s pomočjo ustreznih klimogramov prepozna podnebne tipe in našteje tipe naravnega rastja
- na karti pokaže največje azijske reke
- razloži pomen za poselitev in gospodarstvo
- pozna pojem brezodtočno območje
- s pomočjo statističnih podatkov opiše starostno sestavo
- pozna glavna verstva v Aziji in jih prostorsko umesti
- našteje oblike samooskrbnega in tržnega kmetijstva
Učna tema: Afrika
- našteje in na karti pokaže izbrane države Afrike
- razlikuje pojma nizka in visoka Afrika in na krati pokaže glavne naravne enote Afrike
- na karti pokaže največje afriške reke
- našteje dejavnike, ki vplivajo na podnebje Afrike
- s pomočjo ustreznih klimogramov prepozna podnebne tipe in našteje tipe naravnega rastja
- našteje oblike samooskrbnega in tržnega kmetijstva
- na karti omeji sušna območja v Afriki
- s pomočjo tematske karte določi glavna rudarska in naftna območja
- pozna pojem kolonializem in neokolonializem
Učna tema: Latinska Amerika
- našteje posledice “odkritja” Amerike za prvotno prebivalstvo in Evropejce
- našteje in na krati pokaže glavne geografske enote in države Srednje Amerike
- s pomočjo ustreznih klimogramov prepozna podnebne tipe in našteje tipe naravnega rastja
- imenuje naravne nesreče (vulkanizem, potresi, hurikani)
- zna našteti glavne rasne skupine in jih prostorsko umesti s pomočjo tematske karte
- na primeru mehiškega glavnega mesta zna našteti probleme latinskoameriških mest
- našteje in na krati pokaže države, glavne naravne enote in največje reke Južne Amerike
- s pomočjo ustreznih klimogramov prepozna podnebne tipe in našteje tipe naravnega rastja
- našteje vzroke za krčenja tropskega deževnega gozda in zna navesti eno posledico
Učna enota: Severna Amerika
- našteje in na krati pokaže glavne naravne enote in največje reke Severne Amerike
- našteje dejavnike, ki vplivajo na podnebje Severne Amerike
- s pomočjo ustreznih klimogramov prepozna podnebne tipe in našteje tipe naravnega rastja
- pozna rasno sestavo ameriškega prebivalstva
- loči politiko »talilnega lonca« in »multikulturnega» razvoja
- razlikuje glavne kmetijske pasove
- na tematski karti določi najpomembnejše industrijske regije v ZDA in Kanadi
- pozna pojem megalopolis
Učna enota: Avstralija in Oceanija
- našteje in na krati pokaže glavne naravne enote in največje reke v Avstraliji
- pozna pojem arteška voda
- našteje dejavnike, ki vplivajo na podnebje Avstralije
- s pomočjo ustreznih klimogramov prepozna podnebne tipe in našteje tipe naravnega rastja
- našteje probleme avstralskih domorodcev
- našteje oblike kmetijstva v Avstraliji
- na karti pokaže enote Oceanije
Učna enota: Polarna območja
- na karti pokaže Arktiko in Antarktiko in pozna razlike med njima
Pojme, ki se nanašajo na naravne enote, obravnavane države, mesta, obravnavane pokrajine, reke, jezera morajo dijaki pokazati/označiti na fizični oziroma tematski karti ter na nemi karti.
Geografija – 3. letnik
Obseg snovi in minimalni standardi znanja.
Učna enota: EVROPA
- na karti pokaže in imenuje izbrane reliefne enote, polotoke, otoke, morja, zalive, morske ožine, reke, jezera in države Evrope po posameznih regijah
- na karti pokaže posamezne tipe obal
- pozna značilnosti geološke zgradbe Evrope
- našteje podnebne dejavnike
- s pomočjo ustreznih klimogramov prepozna podnebne tipe in našteje tipe naravnega rastja
- s pomočjo tematske karte razlikuje gosto in redko poseljena območja in našteje vzroke za takšno razporeditev prebivalstva
- našteje obdobja in smeri za migracijskih tokov
- na karti pokaže narodnostno in versko sestavo prebivalstva
- našteje skupnosti v katere se povezujejo evropske države
Učna enota: SEVERNA EVROPA
- pozna posebnosti površja Severne Evrope
- našteje energetske vire v posameznih državah
- opiše glavno gospodarsko panogo v izbranih državah
- pozna vzroke in posledice kislega dežja v Skandinaviji
Učna enota: ZAHODNA EVROPA
- s pomočjo tematske karte pokaže stara in nova industrijska območja v Veliki Britaniji
- našteje vzroke za »Severno irsko vprašanje«
- opiše usmeritev nizozemskega kmetijstva
- pozna nacionalno sestavo prebivalstva v Belgiji
- našteje panoge francoskega gospodarstva
Učna enota: JUŽNA EVROPA
- s pomočjo grafičnih podatkov opiše značilnosti turizma v posamezni državi
- našteje dejavnike, ki zavirajo razvoj kmetijstva v Južni Evropi
- pozna nacionalno sestavo Iberskega polotoka
- pozna razlike v razvitosti S. in J. Italije
- našteje narodnostne manjšine v Italiji
Učna enota: SREDNJA EVROPA
- s pomočjo karte in slikovnega gradiva opiše značilnosti površja velikih naravnih enot
- zna našteti vzroke za preobrazbo industrijske pokrajine
- pozna značilnosti združitve Nemčije
- našteje značilnosti turizma, kmetijstva, prometa v Alpah
- pozna jezikovno sestavo Švice
Učna enota: JUGOVZHODNA EVROPA
- našteje skupne značilnosti razvoja izbranih držav
- pozna narodnostno in versko sestavo prebivalstva in našteje primere mednacionalnih napetosti
Učna enota: VZHODNA EVROPA
- s pomočjo tematske karte pokaže gospodarska območja
- našteje vzroke za okoljske probleme
- pozna pojem tranzicija
- pozna pojem rusifikacija
Pojme, ki se nanašajo na naravne enote, obravnavane države, mesta, obravnavane pokrajine, reke, jezera morajo dijaki pokazati/označiti na fizični oziroma tematski karti ter na nemi karti.