Obseg snovi in minimalni standardi znanja
Tema: Zakaj je pomembna zgodovina
- opredeli oz. opiše predmet preučevanja zgodovine;
- našteje vrste zgodovinskih virov in jih podkrepi s primeri;
- v kronološkem zaporedju našteje večja zgodovinska obdobja in mejnike med njimi;
- s konkretnim primerom ponazori pomen znanja zgodovine za današnji čas;
- samostojno poišče podatke o izbranem zgodovinskem dogodku, pojavu, procesu v različnih medijih in/ali ustanovah;
- podatke ustrezno navaja;
Tema: Človek začetki, Prve visoke civilizacije
- opiše glavne značilnosti, po katerih se človek loči od živali;
- opredeli pojem neolitska revolucija;
- našteje prve visoke kulture ter jih prostorsko in časovno opredeli;
- opiše glavne značilnosti namakalnega sistema in druge naravne vire za razvoj egipčanske civilizacije;
- na konkretnem primeru Egipta ponazori družbeno organizacijo prvih visokih kultur (koncept družbene hierarhije);
- našteje značilnosti sužnjelastniške družbe;
- na primeru Egipta in Mezopotamije opiše vzroke za nastanek državne organizacije in razloži njene glavne značilnosti;
- oceni pomen egipčanske in mezopotamske civilizacije za nadaljnji zgodovinski razvoj;
- našteje najpomembnejše kulturne dosežke drugih visokih civilizacij.
Tema: Antična Grčija
- na zemljevidu prikaže geografske značilnosti stare Grčije;
- na zemljevidu prikaže posledice selitev grških plemen v staro Grčijo;
- opiše glavne kulturne dosežke kretsko-mikenske civilizacije;
- razloži značilnosti grške velike kolonizacije;
- primerja glavne podobnosti in razlike med Atenami in Šparto z vidika gospodarskega, družbenega in političnega razvoja;
- našteje glavne reformatorje v Atenah in opiše pomen njihov reform;
- razloži bistvo pojma »zlata doba Aten«;
- opiše značilnosti in posledice nasprotij in bojev med Grki samimi in z zunanjimi sovražniki (Perzijci, Makedonci);
- razloži glavne vzroke za vzpon makedonske države v imperij;
- na konkretnih primerih opiše pomen grškega in helenističnega kulturnega izročila.
Tema: Rimski imperij
- s pomočjo zemljevida navede naselitveno strukturo apeninskega polotoka pred nastankom Rima;
- loči med legend in zgodovinsko resnico o nastanku Rima;
- opiše življenje plebejcev in patricijev in predstavi razlike med dvema družbenima slojema;
- zna navesti razlike med monarhijo in republiko;
- opiše glavne značilnosti in razloge za krizo republike in poskuse reševanja;
- iz karte razbere širjenja Rima;
- opiše in primerja značilnosti triumvirate, pricipata in dominata;
- opiše posledice germanskih vdorov za rimski imperij;
Tema: Prazgodovinska in antična kulturna dediščina na Slovenskem
- v pravilnem časovnem zaporedju našteje glavna obdobja prazgodovine in navede mejnike med njimi;
- na zemljevidu pokaže glavna najdišča starejše, srednje in mlajše kamene dobe na Slovenskem in našteje glavne najdbe:
- opiše glavne značilnosti gospodarskega delovanja, družbene organizacije in kulturnega ustvarjanja v bakreni, bronasti in železni dobi na Slovenskem;
- opiše značilnosti rimskega gospodarskega, družbenega, upravno-političnega in kulturnega razvoja na Slovenskem;
- na konkretnem primeru iz obdobja prazgodovine ali antike opiše pomen varovanja in ohranjanja kulturne dediščine;
Dijak zna:
- pravilno uporabljati strokovno terminologijo
- analizirati pisni vir, slikovno gradivo, …
- ob uporabi zgodovinske karte zna pojasniti razširjenost zgodovinskih dogodkov in dogajanj
Obseg snovi in minimalni standardi znanja
Tema: Različni modeli vladanja
- navede glavne vzroke za razpad rimskega imperija;
- sklepa o posledicah razpada rimskega imperija za zahodno (germanska kraljestva) in vzhodno Evropo (Bizanc);
- pojasni glavne značilnosti Frankovske monarhije (v gospodarstvu, družbeni ureditvi, političnem razvoju in na kulturnem področju);
- na izbranem primeru opiše glavne značilnosti stanovskih monarhij (Španija, RNC);
- pojasni glavne značilnosti stanovske družbe;
- pojasni vlogo Papeške države in papežev;
- opiše glavne reforme absolutnih vladarjev (na primeru Francije);
- posebnosti italijanskih mestnih držav opiše na primeru Beneške republike;
- opiše glavne poteze v razvoju Anglije ali Nizozemske ter njihov pomen;
- opiše reformne poskuse razsvetljenih absolutistov (Prusija ali Rusija);
- primerja in pojasni, kako se je spreminjala vloga družbenih stanov, slojev in razredov pri vladanju;
Tema: Etnične družbene in gospodarske spremembe
- razloži bistvo zemljiškega gospostva (gospodarski, družbeni vidik);
- opiše razloge za nastanek mest, značilnosti in pomen mest;
- opiše značilnosti zgodnjega kapitalizma (založništvo in manufakture);
- razloži bistvo humanizma in renesanse;
- razloži bistvo pogledov humanističnih mislecev na človeka, družbo;
- našteje glavne reformatorje in opiše bistvo njihovih zahtev;
- našteje glavne smeri reformacije in pojasni, kaj je zanje značilno;
- na karti pokaže dežele, kjer se je uveljavila reformacija;
- opiše bistvo protireformacije;
- razloži pogoje in vzroke za geografska odkritja;
- pojasni glavne pozitivne in negativne posledice geografskih odkritij;
- pojasni bistvo novih gospodarskih doktrin fiziokratizma in merkantilizma;
- pojasni glavne dosežke in pomen industrializacije.
Tema: Razvoj zgodovinskih dežel in Slovenci
- na zemljevidu pokaže obseg naselitve alpskih Slovanov v Vzhodne Alpe;
- opiše glavne značilnosti v razvoju kneževine Karantanije;
- navede posebnosti kneževine Karniole;
- pojasni glavne značilnosti pokristjanjevanja iz dveh središč (Oglej in Salzburg);
- opiše glavne kulturne dosežke v času pokristjanjevanja (Brižinski spomeniki, delo Cirila in Metoda);
- našteje zg. dogodke, ki so vodili k izgubi samostojnosti in prihod Alpskih Slovanov pod tujo oblast;
- razloži pojem zgodovinskih dežel, upravni ustroj, dežele zna pokazati na zemljevidu;
- pojasni glavne značilnosti izbranega celinskega in mediteranskega srednjeveškega mesta (uprava, samouprava, gospodarstvo, družba, kultura, etnična struktura);
- našteje glavne posledice turških vpadov v zgodovinske dežele;
- pojasni glavne vzroke, zahteve in posledice kmečkih uporov;
- razloži značilnosti reformacije, navede glavne reformatorje in njihovo delo;
- pojasnijo razloge za zmago protireformacije, izpostavijo pomen baročne umetnosti.
Dijak zna:
- pravilno uporabljati strokovno terminologijo
- analizirati pisni vir, slikovno gradivo, …
- ob uporabi zgodovinske karte zna pojasniti razširjenost zgodovinskih dogodkov in dogajanj
Obseg snovi in minimalni standardi znanja
Tema: Vzpon meščanstva in uveljavitev parlamentarizma
- pojasni bistvo razsvetljenskih idej o človeku, družbi in državi;
- razloži glavne reformne dosežke Marije Terezije in Jožefa II;.
- navede glavne vzroke z ameriško revolucijo in pojasni glavne dosežke;
- pojasni glavne vzroke za francosko revolucijo in razloži potek in glavne posledice;
- opiše značilnosti vladanja Napoleona, politične spremembe in vojne razbere iz karte;
- razloži glavne ukrepe dunajskega kongresa 1815;
- na zemljevidu pokaže spremembo meja v Evropi po dunajskem kongresu;
- opredeli glavne vzroke krepitve meščanstva v 19. stoletju in opiše strukturo meščanske družbe na začetku in ob koncu 19. stoletja;
- pojasni bistvo konservativizma, liberalizma in socializma;
- pojasni pomen ustav in razloži bistvo parlamentarizma;
- navede glavne značilnosti in razvoj Velike Britanije, Nemške zveze, Rusije do 1848 leta.
Tema: Nemirne vode: od nacionalnih gibanj do 1.svetovne vojne
- opiše bistvo nacionalizma in našteje nacionalne zahteve na izbranem primeru iz zahodne (irsko ali belgijsko) in srednje Evrope (poljsko) ter v osmanskem cesarstvu (srbsko ali grško);
- pojasni glavne značilnosti nacionalnih gibanj v habsburški monarhiji (ilirizem, avstroslavizem);
- razloži glavne vzroke za revolucijo 1848/49;
- našteje glavne narodne zahteve iz nemških, italijanskih in slovanskih nacionalnih programov v letih 1848/49;
- navede glavne uspehe in neuspehe nacionalnih gibanj v letih 1848/49;
- opiše po katerem nacionalnem programu je bila združena Nemčija in glavne značilnosti Nemškega cesarstva;
- opiše po katerem programu je bila združena Italija in glavne značilnosti Kraljevine Italije;
- opiše značilnosti razvoja Francije v drugi polovici 19. stoletja
- razloži glavne značilnosti neoabsolutizma v habsburški monarhiji;
- pojasni bistvo uvedbe ustavnosti in dualizma ter glavne posledice za nacionalno vprašanje v habsburški monarhiji;
- pojasni značilnosti judovskega vprašanja;
Tema: Slovensko nacionalno oblikovanje
- razloži pojem narodno prebujenje;
- imenuje začetnike slovenskega narodnega gibanja (Pohlin, Zois, Vodnik …) in njihove dosežke,
- na primeru Zoisovega krožka opiše vlogo narodno-buditeljskih krožkov pri krepitvi narodne zavesti,
- opiše prizadevanja za poenotenje slovenskega jezika (standardizacijo);
- opiše in primerja delovanje Bleiweisovega (konservativnega) in Prešernovega (demokratskega) kroga;
- navede zahteve programa Zedinjena Slovenija;
- opredeli pomen čitalnic in taborov;
- pozna ideje mladoslovencev in staroslovencev,
- poimenuje prve slovenske politične stranke, opiše značilnosti njihovih programov ter navede volilno bazo;
- razloži jugoslovansko idejo;
- opiše programe slovenskih političnih strank za reševanje nacionalnega vprašanja;
- navede gospodarske panoge, ki so se razvile v slovenskih deželah v 19. stoletju kot posledica industrializacije;
- opiše vzroke propadanja slovenskih kmetov od sredine 19. stoletja dalje ter pojasni posledice (poudarek je na migracijah).
Dijak zna:
- pravilno uporabljati strokovno terminologijo;
- analizirati pisni vir, slikovno gradivo, …
- ob uporabi zgodovinske karte zna pojasniti razširjenost zgodovinskih dogodkov in dogajanj;
Obseg snovi in minimalni standardi znanja
Tema: Med demokracijo in totalitarizmom
- opredeli in pojasni imperializem kot vzrok za prvo svetovno vojno;
- nevede krizna žarišča in pojasni, zakaj je Balkan postal eno od glavnih kriznih žarišč pred prvo vojno;
- loči med vzrokom in povodom za 1. svetovno vojno, pojasni potek vojne in posledice vojne za civilno prebivalstvo;
- bojišča prve svetovne vojne zna razbrati iz zemljevida;
- razložijo značilnosti t.i. versajske ureditve in predvidijo konflikte, ki bi jih ureditev lahko povzročila;
- pojasni pomen Društva narodov in razloži vzroke za njegovo neučinkovitost,
- opiše (ponovi) značilnosti demokracije;
- na primeru Velike Britanije, Francije, Weimarske Nemčije ter ZDA razloži nadaljevanje razvoja demokratičnih procesov v Evropi in Ameriki med obema svetovnima vojnama;
- pojasni razmere, ki so omogočile razvoj totalitarnih režimov v posameznih državah (Rusija, Italija, Nemčija);
- razloži značilnosti totalitarnih sistemov (fašizem, nacizem, komunizem) in jih primerja;
- opiše socialistično gospodarsko doktrino ter posledice za družbo;
- našteje države, kjer so se razvile fašistične organizacije;
Tema: Sodelovanje in konflikti
- ob karti opiše potek druge svetovne vojno in pojasni značilnosti vojskovanja in novosti v oborožitvi;
- navede prelomne dogodke, ki so vplivali na preobrate v 2. svetovni vojni;
- opiše življenje civilnega prebivalstva med 2. svetovno vojno;
- ob izbranem primeru pojasni in konkretizira pojem kolaboracija, nastanek odporniških gibanj;
- našteje najpomembnejše medvojne zavezniške konference in pojasni pomen sklenjenih dogovorov in opiše vsebino atlantske listine;
- pojasni pomen sojenja na mednarodnih sodiščih vojnim zločincem iz časov druge svetovne vojne in po njej;
- pojasni pojem hladna vojna in ga časovno umesti;
- opiše ideološko, gospodarsko in vojaško odvisnost oz. navezanost zavezniških držav od obeh velesil;
- navede vojaške in gospodarske povezave obeh blokov;
- navede evropska krizna žarišča in opiše reševanje kriznega žarišča in pojasni kako je le-to vplivalo na življenje posameznikov;
- pojasni ključne značilnosti dekolonizacije v Afriki in Aziji;
- pojasni pojem neokolonializem;
- sklepa o vlogi gibanja neuvrščenih;
- pojasni značilnosti povezav v tretjem svetu;
- predstavi krizna žarišča v svetu: razloge, potek in reševanje krize;
- opiše vzroke za razpad sovjetskega sistema in socialističnega bloka v Evropi;
- pojasni pojem terorizma in navede vrste in oblike terorizma;
- pojasni nastanek in pomen EU.
Tema: razvoj slovenskega naroda v 20. stoletju
- navede, na katerih bojiščih prve svetovne vojne so se bojevali slovenski vojaki (s poudarkom na soški fronti);
- razloži okoliščine nastanka Države SHS in njen pomen;
- opiše potek združitve v Kraljevino SHS;
- ob zemljevidu pojasni potek reševanja meja po 1. svetovni vojni;
- navede politična obdobja v kraljevini SHS in izpostavi glavne značilnosti;
- na zemljevidu pokaže razkosanje Slovenije med okupatorje in primerja okupacijske sisteme;
- razloži vzroke za ustanovitev Protiimperialistične fronte oz. OF in opiše način vključevanja Slovencev v njeno delovanje;
- pojasni razloge zaostrovanja med OF in meščanskimi političnimi strankami;
- pojasni razloge za kolaboracijo na Slovenskem in razloži posledice za Slovence;
- opiše značilnosti »ljudske oblasti« in postopni prevzem komunistične oblasti (komunistična revolucija poteka sočasno z osvobodilnim bojem, državljanska vojna);
- pojasni ideološke delitve na Slovenskem med in po vojni;
- opiše volitve v Jugoslaviji in na Slovenskem leta 1945 ter razloži vzroke za komunistični prevzem oblasti;
- pojasni vzroke in posledice obračunavanja s političnimi nasprotniki in katoliško cerkvijo po vojni;
- navede cilje in posledice agrarne reforme, kolektivizacije ter nacionalizacije po drugi svetovni vojni;
- pojasni bistvo informbirojevskega spora;
- pojasni značilnosti, uspehe in slabosti načrtnega gospodarskega razvoja v okviru petletk (industrializacija in elektrifikacija) v povojnih letih;
- opiše značilnosti gospodarskega vzpona od sredine 50. do sredine 60. let;
- navede razloge za uvedbo samoupravljanja in gospodarske reforme v 60. letih ter opiše značilnosti teh reform;
- pojasni značilnosti gospodarstva v 70. letih (dogovorna ekonomija, samoupravljanje, zadolževanje);
- opiše krizne razmere v Jugoslaviji v 80. letih, posledice naraščanja inflacije in zadolženosti;
- razloži nacionalne napetosti in nasprotujoče poglede na reševanje jugoslovanske krize
- nasprotujoče si poglede na reševanje jugoslovanske krize;
- opiše politične dogodke v Sloveniji konec 80. in na začetku 90. let, ki pomenijo utrjevanje demokratizacije in državne suverenosti Slovenije;
- navede razloge, ki so privedli do plebiscita za samostojno in neodvisno Slovenijo ter potek osamosvajanja (prve povojne demokratične volitve, koalicija Demos);
- opiše odzive zvezne vlade in JLA ter potek vojne za Slovenijo;
- opiše bistvene gospodarske in politične značilnosti v 90. letih ter prizadevanja Slovenije za vključitev v Evropsko unijo in druge mednarodne integracije,
Dijak zna:
- pravilno uporabljati strokovno terminologijo
- analizirati pisni vir, slikovno gradivo, …
- ob uporabi zgodovinske karte zna pojasniti razširjenost zgodovinskih dogodkov in dogajanj